Grundskolor

Nya Skolan startade 2001 med en tydlig och uttalad vision. Vi ville ta ett nytt grepp, vara en ny sorts skola. Vi är vad vi heter och är stolta över vår verksamhet. Varje dag arbetar vi med vår vision tillsammans med våra elever i sann Nya Skolan-anda, vilken beskrivs nedan genom följande begrepp:

• Trygghet & tillhörighet
  • Självkänsla & självförtroende
  • Engagemang & bekräftelse
  • Samverkan & samarbete
  • Struktur & ordning
  • Ramar  & regler

Nya Skolans grundskolor F-9

Beskrivning

Nya Skolan Egna Hem är en liten F-5 skola med hög lärarbehörighet samt ett välfungerande fritidshem. Arbetet som lärare på Nya Skolan Egna Hem genomförs med en nära samverkan med elevhälsoteam samt övriga kollegor inom arbetslaget.

Vi söker dig som är legitimerad grundskollärare i årskurs 2-3. Det är meriterande om du har några års erfarenhet från läraryrket. Tjänsten tillsätts 14 augusti 2023. Vi tillämpar 6 månaders provanställning och rekrytering sker löpande.

Våra pedagoger arbetar i arbetslag där man har ett gemensamt ansvar för samtliga elever inom arbetslaget. När eleverna är i skolan är pedagogerna i verksamheten. På eftermiddagarna förbereder, dokumenterar och planerar lärarna verksamheten tillsammans i sitt arbetslag.

Vi ser att du är en öppen person som är lugn och trygg i dig själv och där samarbete ses som en självklarhet. Du är kreativ, initiativtagande och självgående samt positivt inställd till utveckling av verksamheten och den pedagogiska miljön. I vår undervisning använder vi oss av IKT-verktyg såsom Smartboards och Ipads och kommunicerar med vårdnadshavare via lärplattformen InfoMentor. Du ska ha insikt i skolans styrdokument och de lagar som styr skolans verksamhet samt erfarenhet av pedagogisk dokumentation.

Nya Skolan arbetar med åldersintegrerade klasser. Indelningen är flexibel och anpassas efter pedagogiska behov samt barnens intressen och mognad. Tillsammans skapar vi en atmosfär där kunskap är kul och lärande ett spännande äventyr.

Holistisk syn

Pedagogiskt arbetar vi med helheter. Vi lär barnen att se sammanhang samt att utveckla ett medvetet och reflekterat tänkande. Vi arbetar ämnesövergripande och hittar gärna nya, kreativa vägar, för att stimulera elevernas sökande efter kunskap. Det handlar om att i alla lägen ta till vara barnens naturliga drivkraft - nyfikenheten.

Elev och lärare sätter gemensamt upp mål för vad eleven ska göra varje vecka. Utgångspunkten är att eleven är delaktig i sitt eget lärande.

Nya Skolans vision

Nya Skolan Trollhättan AB startades 2001 med en tydlig och uttalad vision som grundas i att det ska kännas bra i magen för elever och medarbetare.

Vi vet, genom erfarenhet, att elever lär bättre i en skola där det sociala klimatet präglas av respekt, trygghet och gemenskap. Ett klimat som bärs upp av engagerade och kreativa pedagoger.

Vi vet att självkänsla och självförtroende är nyckeln till utveckling och att bekräftelse och utmaningar är de bästa verktygen.

Vi vet också att elever behöver ramar och regler att förhålla sig till och att goda studieresultat kräver struktur och ordning. När det känns bra i magen, då är skola kul och lärandet ett spännande äventyr…

Nya Skolan AB består idag av fyra förskolor samt tre grundskolor belägna i Trollhättan och Lilla Edets kommun.

Läs gärna mer om våra verksamheter på nyaskolan.se

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde 14 augusti 2023